Articole

Cum alegem medicul dentist?

Medicul dentist. Alegerea unui medic pentru tratamente dentare poate fi o mare provocare pentru un pacient în România. Densitatea mare de cabinete, criteriile orientate foarte des pe capitolul preţ și advertisingul foarte agresiv pot duce uneori la eșecuri spectaculoase.

Orientarea către un medic dentist se face pe mai multe criterii:

Competenţe.

Acesta este un subiect delicat şi greu decelabil de către pacient. De obicei se merge pe recomandare sau pe documentare de pe internet. Aici pot apărea dificultati. Multi medici se prezintă pe propria pagina de web sub forma unor specialist desavârşit ȋntr-o multitudine de domenii ale medicinei dentare. Nimic mai fals.

Competenţele sunt dovedite de cazurile tratate de medicul respectiv cu mâna lui, dovedite in timp de peste 5 ani, si cu o experienţă de practică medicală de cel puţin 5 ani in domeniul respectiv. Medicina dentară modernă necesită de cele mai multe ori cunoştinţe care NU se dobȋndesc ȋn facultate. Facultatea pregăteşte medici la nivelul minim.

Medicina dentară este o MESERIE care cere cunoştinţe teoretice foarte bune dar şi abilităţi practice excelente, care ȋntotdeauna se dobȋndesc ȋn ani de experienţă clinică. Acestea sunt etape peste care NU se poate sări, indiferent de talentul medicului. Avantajaţi sunt cei care continuă o tradiţie in familie (ca orice meseriaş) sau cei care au avut un adevărat mentor alaturi de care au profesat ani de zile.

Dotările.

Indiferent cât de vaste sunt cunoştinţele medicale, fără dotări de ultimă generaţie, ele nu valoreaza mult. Investiţia minimă ȋntr-un cabinet modern este undeva la 30-40.000 EUR, si cuprinde unituri (scaune dentare) confortabile, cu sisteme de igienizare, microscop de ultima generaţie, lasere, instalaţii de radiologie etc.

Aceste dotări se găsesc în maximum 10% din cabinetele dentare din România, datorită faptului că forţa financiară necesară lipseşte de cele mai multe ori. De asemenea medicii, la sfârșit de carieră, nu mai fac mari investiţii în dotare și formare. Legislaţia din domeniul radiologiei este extrem de complicată și nu ajută nici ea. Problema este că tehnologia modernă este scumpă și amortizarea investiţiei se face greu.

Existenţa unui laborator de tehnică dentară performant ȋn aceeaşi locaţie cu clinica ajută enorm la performanţă. În 90% dintre cazuri, acest lucru nu se ȋntâmplă, pacientul fiind pus de multe ori pe drumuri sau să suporte deficienţele de comunicare ȋntre medic si laborator.

Accesibilitate/Disponibilitate.

Pacienţii se orientează de multe ori către un medic mai apropiat, sau unul pe care ȋl cunosc, sau despre care au auzit lucruri bune. Ideal ar fi ca ȋn orice localitate de peste 5000 de locuitori să existe un medic bun, dar nu este cazul, şi atunci încep drumurile.

Dacă pleci în căutarea unui medic la peste 50 kilometri de casă, îţi doresti să nu faci drumuri degeaba și să ȋncepi tratamentul, dacă se poate, cât mai repede şi ȋn cât mai puţine sedinţe. Aici intervin avantajele unei clinici mari care are mai mulţi medici specialişti ȋn diverse domenii. Disponibilitatea unui cabinet și logistica în tratarea unor urgenţe sau complicaţii este de asemenea foarte importantă.

Abilităţi de comunicare.

Aceste calităţi sunt fie native, fie dobȋndite cu multă muncă. Arta de a te face înţeles şi de a convinge pacientul că ceea ce faci este corect, necesită cunoştinţe medicale, dar şi de cultură generală, precum şi cunoaşterea unor limbi de circulaţie internaţională.

Un medic bun trebuie sa aibă SUFLET – această meserie se face clar şi pentru bani, dar se face şi pentru a ajuta  pacientul. Cine nu poate fi empatic cu suferinţa sau necazul, nu va fi un medic bun, indiferent de cunoştinţele pe care le are. Pacientul modern vrea de multe ori păreri care să confirme sau să infirme ceea ce el a descoperit pe internet. Un medic fără acces la mijloace media nu va putea ţine pasul cu tehnologia.

Organizare

Activitatea unui medic presupune ca acesta să se concentreze pe munca lui, dar are nevoie de un personal auxilar care să-l ajute ȋn organizare. Fişele pacienţilor, evidenţa şi documentarea cazurilor, fotografiile, contactul cu laboratorul de tehnică dentară, programarea pacienţilor, aspectele fiscale, sunt partea făra de care un cabinet bun nu poate funcţiona. Un front desk focusat, operativ, accesibil în afara orarului strict poate face diferenţa.