probleme dentare

Ce probleme dentare pot apărea pe măsură ce înaintăm în vârstă

Odată cu trecerea anilor, procesul de îmbătrânire are loc la nivelul tuturor celulelor, țesuturilor și organelor. Aceste schimbări afectează mai departe, inclusiv dinții și gingiile. Celulele se reînnoiesc într-un ritm mult mai lent, țesuturile devin mai subțiri și își pierd elasticitatea, oasele își pierd din densitate și forță, sistemul imunitar se slăbește, iar infecțiile au loc mai des și au nevoie de mai mult timp să se vindece. Anumite probleme dentare sunt mult mai comune în rândul adulților și administrarea anumitor medicamente poate afecta de asemenea sănătatea orală. Câteva dintre acestea sunt:

Gură uscată (xerostomia)

Adulții sunt mult mai predispuși la xerostomie. Aceasta poate apărea din cauza vârstei, a anumitor medicamente sau probleme de sănătate. Saliva are un rol important în sănătatea orală, protejează dinții de apariția cariilor și ajută gingiile să rămână sănătoase. Când glandele salivare nu mai produc o cantitate normală de salivă, crește riscul infectiilor gingivale, a candidozei, a ulcerațiilor și a altor probleme.

Deși înaintarea în vârstă poate fi un factor principal pentru care nivelul de salivă scade, există mai multe motive. Câteva dintre ele sunt: medicamentele (în special cele pentru presiunea arterială, pentru colesterol, dureri sau depresie), poate fi efect secundar al tratamentului pentru cancer, sau alte probleme de sănătate (diabetul, atacul cerebral sau sindromul Sjogren).

Dacă observi că medicamentele pe care le folosești îți lasă gura uscată, vorbește cu medicul care ți-a prescris medicamentele și cere-i să îți recomande altele.

Retracția gingivală și parodontoza

Retractia gingivală este destul de comună în rândul adulților și are loc atunci când țesuturile se retrag de pe dinte și chiar de pe rădăcină. Drept urmare, bacteriile se dezvoltă mult mai ușor și apar inflamațiile și cariile. Câteva dintre motivele pentru care apare retracția gingivală sunt curățarea foarte agresivă cu periuța de dinți pe parcursul întregii vieții și parodontoza.

Gingivita poate apărea la o vârstă destul de mică și se produce odată cu apariția plăcii și a tartrului și duce la iritația și inflamarea gingiilor. Dacă problema nu este tratată se poate transforma în parodontoză, care, la rândul ei, poate duce la pierderea dinților.

Din fericire, parodontoza este tratabilă la orice vârstă. Este înlăturată placa bacteriană, sunt tratate țesuturile infectate de la nivelul gingiilor, se administrează un tratament cu antibiotice și, în unele cazuri avansate, se poate ajunge la operație.

Cancerul oral

Cancerul oral este mult mai comun în rândul persoanelor peste 45 de ani, fiind de 2 ori mai mulți bărbați care se confruntă cu această problemă, decât femei. Fumatul este cea mai comună cauză a acestui tip de cancer. Alți factori care cresc riscul cancerului oral sunt HPV, igienă orală precară sau medicamente care slăbesc sistemul imunitar.

Conexiunea dintre gură și corp

Există o mulțime de cercetări care au demonstrat că problemele dentare și inflamațiile gingivale sunt în strânsă legătură cu boli ca diabetul, boli de inimă, atacurile cerebrale și problemele respiratorii, în special la o vârstă mai înaintată. Specialiștii susțin că infecțiile se transmit prin fluxul sanguin, de la infecțiile gingivale și ajung până la organe și țesuturi. Mai mult, inflamarea gingiilor cresc toleranța la insulină, și îngreunează menținerea nivelului de zahăr din sânge sub control.

Neavând grijă de sănătatea orală, vei întâmpina probleme dentare la orice vârstă, dar pe măsură ce îmbătrânești problemele se agravează mult mai tare.

[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row]

Cum să-ți protejezi dinții și gingiile

• Spală-te pe dinți de 2 ori pe zi cu o periuță moale și o pastă de dinți cu fluor
  • Folosește ața dentară măcar o dată pe zi
  • Mergi la un control stomatologic de 2 ori pe an
  • Limitează mâncărurile dulci
  • Redu sau elimină fumatul

Pentru că nervii își pierd cu timpul sensibilitatea, este foarte posibil ca o problemă dentară să fie deja gravă înainte să întâmpini orice fel de durere. Tocmai de aceea e foarte important să mergi la control periodic, în special odată ce înaintezi în vârstă. Riscul problemelor dentare și a necesității unui tratament de canal crește de 3 ori, după vârsta de 65 de ani. Partea bună? Tot odată cu înaintarea în vârstă, intervențiile de medicină dentară nu mai sunt la fel de dureroase cum sunt la o vârstă mai fragedă.

Pentru persoanele cu artrită sau anumite dizabilități este recomandată o periuță de dinți electrică. Aceasta reduce considerabil efortul și oferă o mai bună curățare. Fluorul din pasta de dinți ajută la reconstrucția cristalelor minerale din smalțul care ne protejează dinții și reduce placa bacteriană care se formează pe dinți. Anumite substanțe cu fluor, folosite de medicii dentiști, pot opri formarea cariilor și în anumite situații pot chiar regenera.

Vino imediat la clinica Dental Experts pentru un control stomatologic, dacă întâmpini oricare dintre următoarele probleme:

• Durere de dinte
  • Gingii roșii sau umflate
  • Gură uscată
  • Afte bucale
  • Pete albe sau roșii bucale
  • Respirație urât mirositoare
  • Dinți mobili